Volkswagen har præsenteret den nye ID. Polo GTI, som bliver mærkets første fuldelektriske model med det ikoniske GTI-navn. Modellen havde verdenspremiere i forbindelse med 24-timersløbet på Nürburgring og markerer samtidig 50-året for den første GTI-model. Det skriver Volkswagen i en pressemeddelelse.
Den nye ID. Polo GTI er udstyret med 226 hk og accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder. Drivlinjen sender kræfterne til forhjulene, og modellen leveres som standard med elektronisk styret spærredifferentiale og adaptiv DCC-undervogn.
Batteriet på 52 kWh giver ifølge Volkswagen en forventet WLTP-rækkevidde på op til 423 kilometer. Ved hurtigladning kan batteriet oplades fra 10 til 80 procent på cirka 24 minutter med op til 105 kW DC-ladning.
ID. Polo GTI lanceres i Danmark til en startpris på 279.995 kroner. En Launch Edition-version med ekstraudstyr som panoramaglastag, Harman Kardon-lydanlæg og assistentsystemer får en pris på 299.995 kroner. De første biler ventes hos danske forhandlere ved årsskiftet, men bestillinger er allerede åbnet.


Designmæssigt viderefører modellen flere klassiske GTI-detaljer som den røde frontstribe, sportsrat med røde syninger og sæder med ternet stofmønster inspireret af tidligere GTI-generationer. Samtidig får modellen moderne funktioner som IQ.LIGHT LED matrix-forlygter, digitalt cockpit og mulighed for one-pedal driving.
Volkswagen fremhæver også en særlig GTI-køreprofil, der aktiveres via en knap på rattet. Her ændres blandt andet undervogn, styretøj og visningen i cockpittet til en mere sportslig opsætning.





